HATI YANG TERCALAR,,AMAT MEMERITKAN



arini nak bercerita sikit tentang 1kisah dua orang rakan,...

A:kau ni kenapa..dari tadi aku tengok ko monyok je manjang,,ape yang sedih sgt nih..??

B:aku sedih sgt2 arinih,,,

A:yelah,kan den tanyo,,ape yg sedih sgt tuh,,,

B:ko nk dgr ke,,panjang nih..

A:cte je lah,,

B:pagi semalam,aku tulis kata2 tuk kawan aku,ni dahla 1st time aku wat,so bersungguh2 lah kan,..dh siap tuh,aku pun bagilah dia baca,,walamak..touching gler,,nk nangis,,pastu aku gaduh plak ngan kawan aku yang sorang lagi nih,,niat kt hati nih,nk berbaik lah,.ko bayangkan selama setahun kami bekerjasama dlm "....",kami xpernah sefahaman,.asik2,gaduh jer,,so,aku pun fikir2 kan balek,apelah guna ngan 'gaduh' je,.so,nk baik2 lah nih..nak lar gurau2 ke ape ke kan,mcm org len.tpi aku pun xtaulah..menyakitkan hati ke aku ckp.?aku rase org len pun cmtuh gak..tapi smpai kat aku je semua salah,semua xkena..niat aku baik kan wey..??nk berbaik semula,.sampai hati die wat aku cani,,aku ikhlas,..pastu,kitorg gaduh balik..aku dh mintak maaf da kalau aku ade menyakitkan hati dia,.(sambil tersedu2 si B ni bercerita)

A:takpelah,yang penting ko dh mintak maaf kan,.ko janganlah cani..

B:bukan ape..aku xpernah membenci dia..malah,aku mengagumi dia dalam diam,,suka dengan cara dia berkata2,menarik hti ramai org,.tpi kenape dia masih lagi membuka segala aib2 aku pada org len..kalu xpuas hti sgt,fce to face lah,.xpyh nk ckp blakg,,aku boleh time kalu die ckp dgn baik..ini x,tibe2 nk marah xtentu pasal..

A:takpelah..ko lupekan dia jelah ye,,

B:aku boleh lupe,,tpi itulah..xpayah lar die nk ngungkit2 cte lame..aku ni pun xngungkit cte lame pasal die taw,,aku masih jage lagi keaiban die.aku masih lagi menyimpan cerita2 KAMI,.ini x,xpyh ar nak cte kt sume org kelemahan aku..tegur kesilapan aku dgn cra baik,bukan dengan PERLI,,..



.......


kesimpulannye dari kisah ni...

"kalau nk diri tu di hormati,hormatilah org lain jugak..kalu nk diri tu dipandang tinggi,janganlah memandang orang lain dengan pandangan yang rendah walaupun orang itu bukan orang yang penting dalam hidup anda.."

setiap manusia melakukan kesilapan tanpa disedari..tapi,seandai anda mengetahui dia melakukan kesilapan & tidak menegurnya,malah mengutuk & cakap belakang,fikir2kan diri anda sendiri,,jangan fikir anda HEBAT,kerana insan yang hebat itu kadangkal juga melakukan kesilapan yang BESAR...

Berikan peluang pada orang lain untuk berubah..jangan pandang kepada kelemahannya,tapi kuatkanlah dia dengan kekuatannya,,












Comments

Popular posts from this blog

UJIAN HIDUP

MASA, JANGAN TERLALU CEPAT!

TEMAN HIDUP