Korban AidilAdha 2010,Sayang Ibu

Selepas berhari raya bersama Ibu,ayah,alang,angah,hawa,jang,dan ahli keluargaku yang lain di n9,18 hb malam aku pulang semula ke UniSZA,berbekalkan kerepak-kerepek yang dibungkus oleh wan,rendang yang dimasak oleh ibu,akhirnya aku tiba di perkarangan MPKT jam 4.50 pagi..Angin yang dingin membuatkan aku sedikit menggigil lantas memakai jaket Kress,dan cepat-cepat berebut mengambil beg di dalam perut bas..Aku mencari kelibat Hawa dan Jang,meminta persetujuan mereka agar kami pulang menaiki teksi sahaja,melihat kearah sekelompok pelajar UniSZA,sudah pasti menunggu bas UniSZA tiba..Aku tidak dapat menggambarkan bagaimana padat dan penuhnya keadaan bas itu nanti..

‘Abang,kami nak pulang ke UniSZA.Berapa charge?’..

‘RM 25 je dik’..

Dalam hati,bolehlaa,,Dari duduk kat sini,sampai pukul berapa,baik balik bilik,rehat…

Selesai meletakkan barang-barang di dalam ekor kereta,aku duduk di seat hadapan..Kereta yang dipandu benar-benar laju..Terhuyung-hayang sana sini,sedikit ketidak selesaan pada diriku ingin ku suarakan,tapi dipendamkan sahaja.Tiba-tiba abang teksi tu masuk ke kawasan kampung yang aku sama sekali tidak pernah melalui kawasan itu.Dalam hati for sure lah kan gemuruh,takut,gementar,cuak sume adelahh…manelah die nak bawak aku pergi ni..Risau yang teramat,walaupun pada awalnya aku memberi kepercayaan 70% ke arah pemandu teksi itu disebabkan beliau memakai kopiah,namun segera ku tepis lalu macam-macam ayat ku bacakan.Dari A-Z,jalan gelap.Hanya nampak lampu kereta yang menyuluh keadaan jalan,memang hatiku gusar tidak tentu pasal tika itu..

Nasiblah,dalam masa 5 minit,kereta itu keluar dihadapan MTC,Alhamdulillah,syukur yang teramat sangat.Barulah boleh rehat.Lega,.Disaat itu fikiranku menerawang,memikirkan keadaan malam tadi dirumah sebelum berangkat pulang.

“Alaa,ibu janganlah nangis.Nanti along nangis”

Saat itu,aku cuba sedaya upaya untuk melemparkan senyuman pada ibu,cuba untuk tidak menangis, cuba untuk kuat, walaupun sebenarnya didalam hati aku merintih,menangis,tidak mahu melangkah pergi…

Selepas salam,aku cepat-cepat masuk ke dalam kereta,seraya itu menyuruh ayah cepat,takut ketinggalan bas..Walhal,aku tau masih awal untuk gerak ke sana,Cuma aku takut kalau aku berlama-lamaan di situ,airmata ini tidak akan berhenti mengalir.. (dalam kete memang dah mengalir laju dahh,,ayah pun tak berani nak cakap ape-ape)

Ibu,maafkan along ye andai wat ibu marah,tak buat keje umah,tido je,tak masak,tak sidai baju,xsapu umah,tak bangun tido,sumenye yang along wat ibu marah,Along mintak maaf ye,. Pasal yang ‘bendi’ tu,along mintak maaf..Bukan sengaja,tapi memang sedap sebenarnye…Along mintak maaf lagi sekali, doakan along yang jauh,yang ingin pekse,yang bakal menghadapi cabaran,mohon restu dari ibu dan ayah…Along sayanggg ibu…Along sayanggg ayah….Nanti along balik ye,20 Disember 2010,InsyaAllah dengan membawa kejayaan hasil usaha along..Doakan Along….Sayangg Ibu…



………Jatuh deraian airmata saat menulis post ini,sedang rindukan mereka di rumah,sedang merindukan lauk yang ibu masak,sedang merindukan astro,sedang merindukan WiFi dirumah,sedang merindukan bilik yang ber-aircon,sedang merindukan kereta-kereta ayah,sedang merindukan 4703,my h0meee……..~

Comments

  1. ehem..sabar2..t balik lah..
    adat lah tu pejuangan ilmu..
    hehe..

    ReplyDelete
  2. huhuuu,,itula pasl...
    tengah saba nii,,hheee

    ReplyDelete
  3. xperla...sume tu kn wat along belajar tntg khidupan along sebagai perantau....susuh seng berjauhan...ibu pub mtk maaf ats segalanyer..kdg2 bukn sngaja nk mrah pon...myb bebanan yg dh xtertangung..tpi ibu pun clp gal...xsptut ibu lepas kt org lain..ibu pon syg along...along jga diri...yg pntg along jga hati along...smua pekara akn bermula dari hati kita...

    ReplyDelete
  4. itulaaa...along banyak belajar bila berjauhan ni,baru terasa hidup berdikari yg teramat sgt...em,ye buu...takpelaaaa,,,kehidupan,pahit manis sumenye dirasekan,,,ok,ibu pun same,jge diri...InsyaAllah..along cubeee,,doakan along ye buuu...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

MASA, JANGAN TERLALU CEPAT!

TEMAN HIDUP

UJIAN HIDUP